*خلاصه ی سومین دلیل موبد دکتر اردشیر خورشیدیان برای اعتبار گاتها این است که: گاتها از نظر لفظ و محتوا از قسمت های دیگر اوستا بروشنی قابل تفکیک است و با هم خلط نمی شوند.
ندانستیم چگونه این مطلب دلیل بر اعتبار گاتهاست. اگر این دلیل قابل قبول باشد، ما هم می گوییم: چون بخش های دیگر اوستا با گات ها متمایز و قابل تفکیکند، آن قسمت ها نیز معتبرند و باید پاسخگوی ایرادات آنها باشید.
عبارت دکتر خورشیدیان:
«بنا به دلایل زیر، کتاب آسمانی ما زرتشتیان، "گاتاها"، تمام و کمال به جا مانده و ذره ای از آن از بین نرفته و تحریف نشده است:...
دلیل 3 ـ تمام بخش های اوستا به خاطر زبان و فرهنگی که بر آن حاکم است، کاملا از یکدیگر جداپذیر است، مانند اینکه همین اکنون بیایید و مطالب کتاب آلمانی و انگلیسی و فرانسوی و ایتالیایی را با هم مخلوط کنید، درست است که این زبان ها همه ریشه لاتین که خود زیر مجموعه زبان سانسگریت است دارند، ولی هر زبان شناسی به راحتی می تواند آنها را از هم تفکیک کند.
از نظر مفاهیمی هم بخش های اوستا با هم فرق دارد مثلا شما بیایید و بطور عمدی اشعار حافظ و فردوسی و مولانا را در یک کتاب به طور مخلوط و درهم برهم بنویسید و چنان تنظیم کنید، که معنی خوب و درستی هم بدهد، حتی یک فرد ایرانی که با باورها و سبک اشعار این شعرا آشنا باشد، می تواند به سادگی این اشعار را از هم جدا کند، چه برسد به شعرشناسان یا کارشناس شعر پارسی که بصورت بسیار دقیق خواهند فهمید که این کتاب، قلابی است و خواهند توانست تمام نکات تاریخ را به شما توضیح دهند. هر شاعر یا نویسنده سبک و روشی دارد و از نظر کارشناسی مطالبی را باور دارد و می خواهد به مخاطب خود بیان کند که کسانی که با او آشنایی کارشناسی داشته باشند، می توانند به سادگی بفهمند و نظریات او را جدا نمایند.
در ضمن در گذر تاریخ بخش های مختلف اوستا همیشه از هم جدا بوده و در همه جای اوستا، گاتاها به عنوان پیام اشوزرتشت مکررا ستایش شده است و روی همین اصول دانشمندان اوستاشناس با دلیل و برهانی قاطع که مورد پذیرش همه دانشمندان دین شناس است، گاتاها را از بخش های دیگر اوستا و بویژه یسنا که زبان و فرهنگ آن بسیار نزدیک به گاتاها است، جدا کرده اند و ثابت کرده اند که تمام مطالب گاتاها که از خود پیامبر می باشد، نه تنها دست نخورده، بلکه دقیق و کامل به جای مانده است.» (پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان، ص 71 ـ 72)
شناسنامه کتاب: پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، اردشیر خورشیدیان، تهران، فروهر، چاپ دوم، 1387.
لینک های مرتبط:
دلیل اول
دلیل دوم